Tässä artikkelissa keskitymme siihen, miten voit kehittää itseäsi palautteen antajana ja saajana. Artikkeli on jatkoa edelliselle artikkelille, jossa kävimme läpi eri luontaisten toimintatapojen tyypillisiin toimintatapoihin palautteen antajina ja saajina.

Tehokkaampi palautteen antaja, jos…

Palautteen antaminen on taito, joka vaatii herkkyyttä ja ymmärrystä vastaanottajan tarpeista. Erilaiset luontaiset toimintatavat vaikuttavat siihen, millaisia erilaisia odotuksia ja toiveita palautetilanteisiin liittyy. Tästä artikkelin osiosta löydät vinkkejä siihen, miten palautteen antaja voi olla entistä tehokkaampi, ottamalla huomioon ihmisten erilaisset luontaiset toimintatavat ja niiden tarpeet.

Yleisiä vinkkejä palautteen antajalle

  • Palaute kohdistuu tekemiseen – ei henkilöön
  • Palaute on konkreettista, se perustuu faktoihin ja ensikäden tietoihin
  • Palautetta annetaan rakentavassa hengessä
  • Hyödynnä palautteen antamisessa keskustelua ja oivalluttavia kysymyksiä
  • Anna palautteen saajan puhua ja muista kuunnella aidosti
  • Tarjoa vaihtoehtoisia lähestymistapoja
  • Hyviksi todetut vaiheet:
    • Positiivinen aloitus – rakentaa luottamusta
    • Kehitettävät asiat – luo konkretiaa
    • Palautteen antajan tuki palautteen saajalle – helpottaa palautteen saamista
    • Positiivinen lopetus – varmistaa palautteen vaikutuksen

Jos olet D-tyylinen palautteen antaja:

D-tyyliset ihmiset arvostavat suoraviivaisuutta ja päämäärätietoisuutta palautteessa. Tehokkaampi palautteen antaja voisi kysyä saajalta, mistä hän on kiinnostunut, antaa tilaisuuden saajan oivaltaa asioita itse ja varoa menemästä suoraan kielteisiin asioihin.

Jos olet I-tyylinen palautteen antaja:

I- tyyliset ihmiset ovat sosiaalisia ja avoimia keskustelijoita. Tehokkaampi palautteen antaja selventäisi omat tavoitteensa, kuuntelisi enemmän ja ottaisi puheeksi myös kielteiset asiat hoitaen samalla keskustelun jälkiseurannan.

Jos olet S-tyylinen palautteen antaja:

S- tyyliset ihmiset arvostavat selkeyttä ja jämäkkyyttä palautteessa. Tehokkaampi palautteen antaja kertoisi selkeämmin oman mielipiteensä, pitäisi jämäkästi kiinni omasta kannastaan ja välttäisi jaarittelua vaikeissakin tilanteissa.

Jos olet C-tyylinen palautteen antaja:

C- tyyliset ihmiset ovat analyyttisiä ja tarkkoja palautteen vastaanottajia. Tehokkaampi palautteen antaja korostaisi enemmän positiivisia asioita, puhuisi avoimemmin omista tunteistaan ja ajatuksistaan sekä hymyilisi enemmän, mikä voi auttaa luomaan rennomman ilmapiirin.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tehokkaampi palautteen antaja ottaa huomioon vastaanottajan luontainen toimintatapa ja mukauttaa viestintäänsä vastaavasti. Avoimuus, kuunteleminen ja empaattisuus ovat avainasemassa luotaessa rakentavia palautetilanteita, jotka edistävät yhteistyötä ja kehitystä niin työelämässä kuin henkilökohtaisissakin suhteissa.

Tehokkaampi palautteen saaja, jos…

Palautteen vastaanottaminen on taito, joka vaikuttaa merkittävästi henkilön kehittymiseen ja vuorovaikutukseen ympäristönsä kanssa. Jokaisella ihmisellä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa palautteen vastaanottamisessa. Tässä artikkelin osiossa saat vinkkejä siihen, miten voit itse palautteen saajana paremmin hyödyntää saamaasi palautetta.

Yleisiä vinkkejä palautteen saajalle

  • Kerää tietoa kuuntelemalla ja kysymällä aktiivisesti
  • Varmista, että olet ymmärtänyt oikein asian, josta palautetta saat
  • Varmista, että saat käyttöösi/tietoosi konkreettisia esimerkkejä tai tilanteita, joihin palaute kohdistuu
  • Älä selittele tai puolustele toimintaasi
  • Muista kiittää saamastasi palautteesta

Jos olet D-tyylinen palautteen saaja:

D-tyylisen palautteen saajan on hyödyllistä opetella kuuntelemaan palautteen antajan näkökulma loppuun saakka, vaikka se vaatisi kärsivällisyyttä. Lisäksi heidän tulisi olla valmiimpia neuvottelemaan ja säilyttämään malttinsa ja kärsivällisyytensä palautetilanteissa.

Jos olet I-tyylinen palautteen saaja:

I- tyylisen palautteen saajan tulisi pysähtyä todella kuuntelemaan eikä vain miettiä, mitä vastaisivat. Heidän on myös tärkeää olla ottamatta palautetta liian henkilökohtaisesti ja tunnistettava omat tunnepohjaiset periaatteensa.

Jos olet S-tyylinen palautteen saaja:

S- tyylisen palautteen saajan on hyödyllistä kertoa nopeammin, mitä he todella ajattelevat, eikä myötäillä, jos eivät ole samaa mieltä. Heidän tulisi myös sallia itselleen kuunnella avoimesti uusia ehdotuksia ja näkökulmia.

Jos olet C-tyylinen palautteen saaja:

C- tyylisen palautteen saajan tulisi välttää liiallista palautteen analysointia liian aikaisessa vaiheessa ja tuoda rohkeasti esille erilaisia mahdollisuuksia. Heidän tulisi myös kertoa avoimemmin omista tuntemuksistaan ja uskoa myös mahdottomaan.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tehokkaampi palautteen saaja tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa palautteen vastaanottamisessa ja pyrkii kehittämään itseään jatkuvasti. Avoimuus, kuunteleminen ja itsetuntemus ovat avainasemassa rakentavassa vuorovaikutuksessa ja kehityksessä niin työ- kuin henkilökohtaisessa elämässä.

Muista huomioida tämä

Tässä artikkelissa kuvatut toimintatavat ja tilalanteet ovat yksinkertaistettuja ja kärjistettyjä esimerkkejä. Päivittäisissä tilanteissa on hyvä muistaa, että useimpien ihmisten luontainen toimintatapa on yleensä kahden tai kolmen alla esitetyn toimintatavan yhdistelmä.

Ota meihin yhteyttä: https://www.extendeddisc.fi/yhteydenottopyynto/

Tai soita meille. Keskustellaan siitä, miten Extended DISC Henkilöanalyysiä voidaan hyödyntää sinun organisaatiosi palautteen antamisen ja saamisen kehittämisessä.

040 580 56 11 Olof Lagerström

040 556 04 10 Seppo Louhikko