Tämä artikkeli on osa useamman artikkelin sarjaa, jossa tarkastelemme ihmisten erilaisuutta eri työtehtävien näkökulmasta. Tässä artikkelissa keskitymme myyntityöhön.

Luontaiset vahvuudet ja kehittämiskohteet

Asiakaspalvelijana toimiminen edellyttää monipuolisia taitoja ja kykyä kohdata erilaisia asiakkaita. Extended DISC® -malli tarjoaa arvokasta tietoa ihmisten käyttäytymistyyleistä ja niiden soveltamisesta asiakaspalvelutyöhön. Jokaisella asiakaspalvelijalla on omat luontaiset vahvuutensa ja kehittämiskohteensa, jotka vaikuttavat asiakaspalvelijan työhön merkittävästi.

D-tyyliset asiakaspalvelijat

D-tyyliset asiakaspalvelijat ovat yleensä tunnettuja nopeasta päätöksenteosta, itseluottamuksesta, kilpailuhenkisyydestä, tuloshakuisuudesta ja innovatiivisuudesta.

Heidän vahvuuksiaan ovat tehokkuus, itseluottamus, tuloshakuisuus, innovatiivisuus ja taipumus ratkaista asiakkaiden ongelmia nopeasti.

Kehittämiskohteina voivat olla asiakkaan aito kuunteleminen, empatian osoittaminen, kärsivällisyys, diplomaattinen lähestyminen asiakastilanteisiin ja muiden huomioiminen tiimityössä.

I-tyyliset asiakaspalvelijat

I-tyyliset asiakaspalvelijat ovat tyypillisesti vuorovaikutteisia, empaattisia, optimistisia, vaikuttavia ja innovatiivisia.

Heidän vahvuuksiaan ovat aktiivinen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, empatia, positiivinen asenne, luontainen halu asiakassuhteita ja ennakkoluulottomuus ongelmanratkaisussa.

Kehittämiskohteina voivat olla asioiden organisointi, pitkäjänteisyys, päätöksenteko vaikeissa ihmisiä koskevissa tunnepohjaisissa tilanteissa, järjestelmällisyys ja suunnitelmallinen työskentely.

S-tyyliset asiakaspalvelijat

S-tyyliset asiakaspalvelijat koetaan usein olevan luotettavia, empaattisia, kärsivällisiä, jatkuvia ja konflikteja välttäviä.

Heidän vahvuuksiaan ovat luotettavuus, empatia, kärsivällisyys, luontainen tapa luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita ja ominaisuus säilyttää rauhallisuus vaikeissakin tilanteissa.

Kehittämiskohteina voivat olla rohkeus, aloitteellisuus, itsevarmuus, päätöksenteko uusissa ja nopeissa tilanteissa ja itsenäinen ongelmanratkaisukyky.

C-tyyliset asiakaspalvelijat

C-tyyliset asiakaspalvelijat ovat analyyttisiä, huolellisia, järjestelmällisiä ja luotettavia.

Heidän vahvuuksiaan ovat analyyttinen ajattelu, tarkkuus, huolellisuus, luontainen tapa antaa tarkkaa tietoa ja päätöksenteko perustuen faktoihin.

Kehittämiskohteina voivat olla vuorovaikutustilanteet ihmisten kanssa, empatian osoittaminen, joustavuus, paineensietokyky ja kyky toimia spontaanisti.

Oman luontaisen DISC-toimintatavan tunnistaminen auttaa asiakaspalvelijoita kehittämään itseään ja menestymään työssään entistä paremmin. Tuntemalla omat vahvuudet ja kehittämiskohteet asiakaspalvelijat voivat hyödyntää tietoisesti vahvuuksiaan ja työskennellä aktiivisesti kehittäen heikompia alueitaan.

Muista huomioida tämä

Tässä artikkelissa kuvatut toimintatavat ja tilanteet ovat yksinkertaistettuja ja kärjistettyjä esimerkkejä. Päivittäisissä tilanteissa on hyvä muistaa, että useimpien ihmisten luontainen toimintatapa on yleensä kahden tai kolmen toimintatavan yhdistelmä.

Tarkan kuvan henkilön luontaisesta toimintatavasta saat Extended DISC® Henkilöanalyysiraportista. Sen sisältö voidaan räätälöidä niin, että siinä kuvataan kyseisen henkilön luontaista toimintatapaa juuri hänen työtehtäviensä näkökulmasta.

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä: https://www.extendeddisc.fi/yhteydenottopyynto/

Tai soita meille.

Keskustellaan siitä, miten Extended DISC® Henkilöanalyysiä voidaan hyödyntää sinun organisaatiosi myyntityön kehittämisessä.

040 580 56 11 Olof Lagerström

040 556 04 10 Seppo Louhikko

#DISC #ExtendedDISC #LuontainenToimintatapa #Menestys #Kehittyminen #Myynti #Asiakaspalvelu