Konfliktit ovat väistämätön osa ihmisten välistä vuorovaikutusta, eikä vähiten työympäristössä. Ne voivat syntyä erilaisista näkemyksistä, arvoista, tavoitteista tai kommunikaatiohaasteista. On tärkeää käsitellä konflikteja avoimesti ja rakentavasti sen sijaan, että ne jäisivät kytemään ja aiheuttaisivat jännitteitä työyhteisössä. Konfliktien käsittely onkin tärkeä taito, jonka hallitseminen voi parantaa tiimin toimintaa ja vähentää haitallisia vaikutuksia.

Extended DISC tarjoaa arvokkaan näkökulman konfliktien käsittelyyn. Työkalu auttaa ymmärtämään yksilöiden käyttäytymistyylejä ja reaktioita erilaisissa tilanteissa, mukaan lukien konfliktitilanteissa. Tunnistamalla oman ja muiden tyylit voidaan paremmin ymmärtää, miksi konflikteja syntyy ja miten niihin voi parhaiten reagoida.

Yksi tapa hyödyntää Extended DISC:iä konfliktien käsittelyssä on tarkastella erilaisia käyttäytymistyylejä ja niiden tyypillisiä reaktioita konfliktitilanteissa.

Mikä on Extended DISC®?

Extended DISC perustuu tunnettuun ja tunnustettuun DISC teoriaan. Se on itsearvioon pohjautuva analyysi, joka kuvaa ihmisen luontaista toimintatapaa.

Erilaisissa esimerkeissä ja yhteenvedoissa käytetään usein selvyyden vuoksi vain neljää perustyyliä D, I, S ja C. Todellisuudessa useimpien ihmisten luontainen toimintatapa muodostuu kahden tai kolmen perustyylin yhdistelmästä.

Luontaista toimintatapaa kuvaavissa Extended DISC® Henkilöanalyysiraporteissa käytetään 160 erilaista perustyylien kombinaatiota.

DISC perustyylien kuvaukset

Dominance tai D-tyyli kuvastaa rohkeita ja määrätietoisia yksilöitä. He ottavat mielellään ohjat omiin käsiinsä ja tekevät nopeita päätöksiä. D-tyylit ovat tehokkaita ja tavoitteellisia.

Influence eli I-tyyli edustaa innostuneita ja seurallisia ihmisiä. He rakastavat olla muiden ympäröiminä ja tuovat iloa ja energiaa ympärilleen. I-tyylit ovat sosiaalisia ja viihdyttäviä.

Steadiness eli S-tyyli kuvaa rauhallisia ja luotettavia henkilöitä. He ovat uskollisia ystäviä ja pyrkivät ylläpitämään tasapainoa ja harmoniaa ympäristössään. S-tyylit ovat kärsivällisiä ja huomaavaisia.

Compliance eli C-tyyli edustaa analyyttisiä ja tarkkoja yksilöitä. He paneutuvat yksityiskohtiin ja pyrkivät saavuttamaan korkean tason tarkkuutta ja laatua. C-tyylit ovat järjestelmällisiä ja yksityiskohtaisia.

Eri DISC-tyylien luontainen toimintatapa konfliktitilanteissa

D-tyylinen henkilö, joka on voimakastahtoinen, päättäväinen ja tavoitehakuinen, saattaa reagoida konfliktiin suoraan ja voimakkaasti. Hänellä on selkeät mielipiteet ja toimintamallit erimielisyyksien ratkaisemiseksi. Konflikti on hänen mielestään ratkaistava nopeasti, jotta tuloksenteko ja tavoitteiden saavuttaminen eivät vaarannu. Muiden mielestä hän rynnii konfliktiin kuin norsu posliinikaupassa.

I-tyylinen henkilö on sosiaalinen, ulospäin suuntatutunut ja tunteellinen. Hän saattaa konfliktilanteissa pyrkiä sovitteluun, yhteistyöhön ja konsensukseen. Hän haluaa välttää työilmapiirin heikkenemistä ja haluaisi ”jakaa halauksia” ja positiivista energiaa. Hän haluaa, että kaikki ovat tyytyväsisä ja voivat työskennellä yhdessä yhtenä suurena perheenä. Tämä voi tuntua muista ”pusi pusi ja hali hali” -meiningiltä.

S-tyylisellä henkilöllä on taipumus olla harkitsevampi ja varovaisempi. Hän saattaa vältellä konflikteja ja pyrkiä ylläpitämään harmoniaa. Ryhmähenkisenä henkilönä hän ei halua konfliktitilanteissa nostaa yksittäisiä tiimin jäseniä tikun nokkaan. Joidenkin mielestä hän kiertää konfliktia kuin kissa kuumaa puuroa, haluamatta tarttua siihen.

C-tyylinen henkilö on tarkka, looginen ja yksityiskohtainen. Konfliktitilanteissa hänellä on taipumus tarkastella tilannetta analyyttisesti ja pyrkiä löytämään ratkaisun faktojen perusteella. Ohjeita ja säädettyjä menettelytapoja noudattamalla konflikti saattaa hänen mielestään ratketa. Muut ihmiset saattavat pitää hänen lähestymistapaansa jäykkänä ja jopa kylmänä.

Huomioi ihmisten erilaisuuksia konfliktitilanteissa

Ymmärtämällä erilaisia käyttäytymistyylejä ja niiden taustalla olevia motiiveja voidaan rakentaa parempaa yhteistyötä ja kommunikaatiota, mikä puolestaan voi vähentää konfliktien syntymistä ja auttaa niiden käsittelyssä.

Extended DISC tarjoaa työkaluja ja strategioita konfliktien ennaltaehkäisyyn ja ratkaisemiseen, kuten vuorovaikutusvinkkejä ihmisille, jotka omaavat erilaisia luontaisia toimintatapoja sekä käytännön työkaluja tiimityöskentelyn parantamiseen.

Haluatko tietää lisää?

Ota meihin yhteyttä: https://www.extendeddisc.fi/yhteydenottopyynto/

Tai soita meille. Keskustellaan siitä, miten Extended DISC Henkilöanalyysi voi auttaa sinua ja ryhmääsi eri tilanteissa.

040 580 56 11 Olof Lagerström

040 556 04 10 Seppo Louhikko

#ExtendedDISC ”DISC #Konfliktit #Johtaminen #Erilaisuus