Tässä artikkelissa käsittelemme päivittäisiin työtilanteisiin liittyvää stressiä. Keskitymme siihen, minkälaiset asiat tyypillisesti aiheuttavat stressiä erilaisille ihmisille, miten se yleensä näkyy ja miten työkaverit ja esihenkilöt voisivat sitä helpottaa.

Kun tarkastelemme tässä artikkelissa stressiä, emme tarkastele sitä lääketieteellisestä emmekä psyykkisen sairauden näkökulmasta.

Keskitymme päivittäisiin tilanteisiin työelämässä, jossa syy usein on konfliktit työyhteisössä, kommunikoinnin tai tiedon puute, kiireen ja työmäärän aiheuttamat paineet, muutoksista johtuva epävarmuuden tunne tai vaikkapa epäoikeudenmukaisuuden tunne ihmisten kohtelussa.

Olemme varmaan kaikki tunteneet stressiä jossain vaiheessa. Kun kova stressi iskee, tunnemme sen kehossamme ja se vaikuttaa myös mieleemme. Emme pysty ajattelemaan tai reagoimaan loogisesti ja selkeästi.

Usein pieni määrä stressiä voi stimuloida meitä ja saada meidät vauhtiin ja tarttumaan asioihin. Pitkään jatkuneet stressijaksot kuluttavat energiaa ja voivat uuvuttaa meidät kokonaan ja johtaa sairastumiseen.

Extended DISC Henkilöanalyysi avaa yhden konkreettisen näkökulman stressin aiheuttajien, stressin merkkien ja stressin helpottajien maailmaan eri perustyylien näkökulmasta.

On tärkeää muistaa, että tässä artikkelissa olevat esimerkit ovat kärjistettyjä ja kuvaavat tilanteita neljän perustyylin avulla. Todellisessa elämässä useimpien meidän luontainen toimintatapamme koostuu kahdesta tai kolmesta perustyylistä.

Stressin tyypilliset aiheuttajat

Erilaisille ihmisille stressiä aiheuttavat erilaiset asiat. Se, mikä on toiselle stressaavaa voi olla toiselle innoituksen lähde. Ja päinvastoin. Tässä on kuvattu lyhyesti muutamilla avainsanoilla neljän perustoimintatavan tyypillisiä stressin aiheuttajia.

D-tyylinen toimintatapa

  • Tavoitteiden puuttuminen
  • Päätöksentekovapauden menettäminen
  • Tilanteen kontrollin menettäminen
  • Oman aseman menettäminen

I-tyylinen toimintatapa

  • Vaikutusmahdollisuuksien väheneminen
  • Tunne siitä, että joutuu syrjään
  • Toimintamahdollisuuksien rajoittaminen
  • Sosiaalinen eristäminen

S-tyylinen toimintatapa

  • Yllättävät muutokset
  • Jäsentymätön tilanne
  • Turvattomuuden tunne
  • Epäoikeudenmukaisuus ihmisten kohtelussa

C-tyylinen toimintatapa

  • Tiedon puute
  • Oman aseman ja roolin epäselvyys
  • Tunnepohjaiset konfliktit
  • Epäjärjestys ja kaaos

Miten stressi yleensä näkyy

Ulospäin näkyvät reaktiot vaihtelevat eri tyylisillä ihmisillä. Toisilla reaktio voi olla nopea ja näkyvä, kun taas toisilla sytytyslanka voi olla yllättävänkin pitkä.

D-tyylinen toimintatapa

D-tyylisellä ihmisellä ulospäin näkyvä reaktio on usein nopeasti syttyvä ja selvästi ulospäin näkyvä. Se yleensä menee myös ohi nopeasti.

  • Muuttuu entistä aggressiivisemmaksi ja dominoivammaksi
  • Keskittyy vain asiaan ja unohtaa ihmiset
  • Unohtaa kuuntelun ja sanelee
  • Ei huomaa oman toimintansa vaikutusta muihin
  • Muut kokevat hänet jyrääväksi ja pelottavaksikin

I-tyylinen toimintatapa

I-tyylisen ihmisen ulospäin näkyvä reaktio on usein yllättävä, räiskyvä ja ailahteleva. Mieliala voi vaihtua hyökkäävästä haavoittuneeseen ja päinvastoin hyvinkin nopeasti. Tunneskaala on yhtä vuoristorataa.

  • Muuttuu sekavaksi, keskittyy vain ihmisiin ja hakee hyväksyntää
  • Unohtaa yksityiskohdat, tavoitteet ja tehtävät
  • Puhuu paljon ja pyrkii huolehtimaan kaikista
  • Voimakkaita tunnepohjaisia mielipiteitä, joista pitää kiinni jääräpäisesti
  • Muut kokevat hänet huolimattomaksi ja impulsiiviseksi

S-tyylinen toimintatapa

S-tyylisen ihmisen ulospäin näkyvä reaktio on usein varsin pieni. Lähimmät ihmiset huomaavat ehkä apeutta, vetäytymistä ja välttelyä. Vieraammat ihmiset eivät välttämättä huomaa ensireaktiota lainkaan. Sytytyslanka voi olla hyvinkin pitkä. Joskus kuukausia, joskus jopa vuosia. Lopullinen purkaus voi siksi olla joskus aika yllättäväkin.

  • Muuttuu ylivarovaiseksi ja haluaa säilyttää nykytilanteen
  • Mukautuu muiden mielipiteisiin ja päätöksiin
  • Pyrkii itsepäisesti pitämään kiinni olemassa olevasta tilanteesta
  • Perustaa kaiken oikeudenmukaisuuteen ja riskien välttämiseen
  • Muut kokevat hänet arkajalaksi, joka työntää vain päänsä pensaaseen

C-tyylinen toimintatapa

C-tyylisen ihmisen ulospäin näkyvä reaktio on usein olematon. Hän vetäytyy analysoimaan ja miettimään tilannetta itsekseen. Voi olla, että stressaavaan tilanteeseen palataan joskus myöhemmin tai sitten asia jää kokonaan käsittelemättä. Varsinkin, jos kysymys on enemmän tunteista kuin faktoista.

  • Muuttuu kriittiseksi ja yliharkitsevaksi
  • Keskittyy vain yksityiskohtiin ja pilkunviilaamiseen
  • Kyseenalaistaa kaiken ja muuttuu kriittiseksi myös itseään kohtaan
  • Ylikiinnostunut asioiden syistä ja seurauksista
  • Muut kokevat hänet vetäytyväksi ja etäiseksi

Miten tilannetta voisi helpottaa

Useimmissa tilanteissa aito läsnäolo ja toisen ihmisen kuunteleminen on hyvä lähtökohta. Myös omien tunteiden hallitseminen on suotavaa konfliktin estämiseksi. Sen lisäksi alla olevista vinkeistä saattaa olla apua.

D-tyylinen toimintatapa

Anna mahdollisuus toimia itsenäisesti. Luo ympäristö, jossa vaihtoehtoja. Anna hänelle mahdollisuus tehdä itsenäisiä päätöksiä.

I-tyylinen toimintatapa

Anna mahdollisuus liikkua, matkustaa, tavata ihmisiä. Luo positiivinen sosiaalinen ympäristö. Mene hänen lähelleen.

S-tyylinen toimintatapa

Luo ennustettava ympäristö, ota mukaan asioiden suunnitteluun, Luo tuttu ja turvallinen ilmapiiri. Huolehdi ihmisteen oikeudenmukaisesta kohtelusta.

C-tyylinen toimintatapa

Anna tietoa ja palautetta. Tee selvät pelisäännöt. Luo selkeä toimintaympäristö. Pidä kiinni lupaamistasi aikatauluista ja muista pelisäännöistä.

Yhteenveto

Työperäinen stressi on merkittävä asia, joka vaikuttaa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin lisäksi myös yritysten tuottavuuteen. Nykypäivänä suurten muutosten ja epävarmuuden aikoina nämä asiat korostuvat entisestään.

Huomioimalla ihmisten erilaisuuden myös stressin osalta, voimme itse kukin helpottaa toistemme elämää päivittäisissä tilanteissa ja vähentää, jopa ehkäistä stressiä työyhteisössämme.

Haluatko löytää uusia keinoja päivittäisiin tilanteisiin?

Ota meihin yhteyttä: https://www.extendeddisc.fi/yhteydenottopyynto/

Tai soita meille. Jutellaan, miten toimia vaikeissa tilanteissa erilaisten ihmisten kanssa.

040 580 56 11 Olof Lagerström

040 556 04 10 Seppo Louhikko

#DISCtyylit #Stressinhallinta #Työhyvinvointi #Stressi #ExtendedDISC